IT-consultants van Elmos geven logopedie-patiënten mee een stem

Elmos-consultants werken mee aan een digitale tool om stem-, spraak-, taal- en slikproblemen te verhelpen. Lees hier hoe!

3 minuten read
Bjorn Vanden Broeck
16.06.2022
Nieuws

Mensen met slik- en spraakstoornissen kunnen sinds kort terecht op het webplatform TelePHON.be, een medisch gecertificeerde app die het mogelijk maakt voor zorgverleners om therapie vanop afstand te begeleiden en te ondersteunen. Het initiatief komt van dokter Mieke Moerman uit Gent, neus-, keel- en oorarts, foniater en hoofd- en halschirurg. Voor de technische uitwerking staken onze IT-consultants hun handen uit de mouwen.

Slik- en stemproblemen komen een stuk vaker voor dan veel mensen denken. Ongeveer de helft van de populatie boven de 65 jaar kampt met een of andere vorm van communicatie- of slikprobleem. “De oorzaken zijn heel uiteenlopend: van auto-ongevallen over hersenbloedingen tot tongoperaties en de ziekte van Parkinson”, vertelt dokter Mieke Moerman.

Daarom richtte dokter Mieke Moerman twee jaar geleden de app TelePHON.be op. Mensen die kampen met (potentiële) stem-, spraak-, taal- en slikproblemen kunnen ermee nagaan of er nood is aan een medische behandeling en, indien dat het geval is, online opgevolgd worden door een specialist. “Mensen kunnen via hun webcam tests doen om te kijken hoe vatbaar ze zijn voor stem- of slikproblemen. Of ze kunnen via onze tool meteen een videogesprek boeken met een van onze experts. We mikken bijvoorbeeld op mensen die hun stem elke dag in hun job moeten gebruiken, zoals leerkrachten”, vertelt dokter Moerman. Het resultaat van die test is een rapport waarmee de gebruiker naar zijn eigen arts kan gaan of aan een van de experts van TelePHON.be raad kan vragen.

Gezondheidsproblemen digitaal behandelen

Logopedisten kunnen op hun beurt TelePHON.be gebruiken voor elektronische patiëntendossiers, mail-, agenda- en facturatiefuncties en als platform om online zorgtrajecten op te zetten. Zo kunnen ze patiënten oefeningen op maat geven en die ook meteen delen met andere therapeuten. De videogesprekken verlopen via een veilige beeldbelmodule. Meer en meer logopedisten sluiten zich aan op het platform, mede omdat sinds de coronacrisis steeds meer gezondheidsproblemen digitaal behandeld worden.

Optimalisatie van de tool

Om het platform verder uit te werken en te optimaliseren deed Mieke Moerman beroep op onze IT-consultants. De eerste versie van de tool was namelijk aan een update toe. Elmos herschreef zowel de front- als back-office van de tool en zette het complete platform in de cloud. Ook de beveiliging werd volledig geoptimaliseerd. “Onze klanten kunnen rekenen op een veilige beeldbelmodule, dat is zowel voor zorgverstrekkers als patiënten uitermate belangrijk in een wereld die wordt geteisterd door hackers”, voegt dokter Moerman toe.

Telelogopedie bestond nog niet

Een van de partners die TelePHON steunen, is het BlueHealth Innovation Center, een innovatie- en kapitaalfonds dat ondernemers in de gezondheidszorg helpt bij hun digitale initiatieven. CEO Tom Braekeleirs: “Digitalisering is een uitstekende hefboom om schaalbaarheid in gezondheidsinitiatieven te steken. We moeten loskomen van de mantra dat meer patiënten gelijkstaan aan meer zorgverleners. Dat kan je doorbreken als je zorg anders gaat bekijken, zonder aan kwaliteit in te boeten. Dat wil dokter Moerman in de logopedie doen en dat maakt dit een uniek project, want iets als telelogopedie bestaat nog niet. Mieke heeft de achtergrond en credibiliteit hiervoor.”

Wil jij als IT-consultant aan de slag? Bekijk onze IT-jobs hier.

Meer nieuws

Alle nieuws