Michel is Head of IT & Transformation bij NN

De challenges van Michel, Head of IT & Transformation bij NN

“Het is mijn job om het transformatietraject te leiden in de kortst mogelijke tijd, binnen het laagste budget en mét de beste outcome.”

Het IT-landschap is continu in beweging. Zo bevindt ook de IT-afdeling van Nationale Nederlanden (NN) Insurance Services Belgium zich in volle transformatie. Michel Heuvelmans, Head of IT & Transformation, leidt deze transitie in goede banen. “Het is mijn job om het transformatietraject te leiden in de kortst mogelijke tijd, binnen het laagste budget en mét de beste outcome.”

Michel Heuvelmans begon in 2007 als IT-consultant bij Elmos. Vandaag is hij verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met IT en transformatie bij de niet-leven afdeling van NN Insurance Services België. De niet-leven afdeling focust zich op het verzekeren van materiële zaken.

 

Wat houdt de transformatie binnen NN België in?

“Alle verzekeraars en in principe alle dienstverlenende bedrijven gaan steeds meer het pad van de digitalisatie op. De overheid legt daarnaast steeds strengere regels op, denk bijvoorbeeld aan GDPR. Dit heeft tot gevolg dat oude IT-systemen niet meer voldoen aan de eisen van de markt, de eisen van de overheid en die van de klant. Klanten willen vandaag meteen geholpen worden. Als je dat allemaal samentelt, besef je dat een IT-landschap maar een bepaalde levensduur heeft en je die na verloop van tijd moet vernieuwen. ”

 

Drie jaar geleden begon de revamping van de niet-leven afdeling van NN in België. De IT-afdeling werd aangepakt, maar ook een nieuwe communicatie-, en commerciële afdeling werd opgericht, operations werd gemoderniseerd. “Mijn rol hierin is heel verscheiden qua inhoud”, vertelt Michel.  “Enerzijds werk ik de strategie uit en vertaal ik die strategie naar iets operationeels. Een ander deel van mijn job is om een groot team binnen IT en transformatie te blijven inspireren, coachen, ondersteunen en problemen te helpen oplossen, zowel intern als extern. We zitten nog steeds in de transitiefase, maar op het einde van het jaar zal die achter de rug zijn. Op drie jaar tijd hebben we een volledig nieuw IT-landschap opgericht. De tijd dat IT-projecten meer dan vijf of tien jaar duren is passé.”

 

Wat is voor jou de grootste uitdaging gedurende de transitie?

De grootste uitdaging is altijd het streven naar een correct spanningsveld tussen duurtijd, budget en verwachtingen van de stakeholders. Je moet snel tastbare resultaten halen want time is money. Daarnaast zitten we met heel wat jonge mensen op onze IT-afdeling, maar er zijn ook collega’s die al 20 jaar op onderhoudsprojecten hebben gewerkt. Plotseling komen ze terecht in een wervelwind van verandering en moet er elke week wel iets opgestart of opgeleverd worden”, vertelt Michel.

 

“De grootste uitdaging is altijd het streven naar een correct spanningsveld tussen duurtijd, budget en verwachtingen van de stakeholders."

 

Daarnaast heb je de culturele aspecten die meespelen. NN Insurance is van oorsprong een Nederlands bedrijf. “Nederland en België spreken dezelfde taal, maar daar stopt het ook. De cultuur van vergaderingen, beslissingen nemen en budgetteren is heel verschillend. De dans tussen Belgische- en Nederlandse stakeholders is bijzonder complex. Het is voor ons allen één groot leertraject geweest. Samenwerken, elkaar inspireren, een band opbouwen is 70% van het succes van zo’n project. De overige 30% gaat naar kennis, techniek en technologie.”

 

Wat vind je het fijnste aan je job?

De dynamiek van ervaring overhevelen, grenzen verleggen, coachen, inspireren en dingen opbouwen vind ik fantastisch. Een groot deel van ons team is nog vrij jong. Dat betekent dat ze nog regelmatig aankloppen met bepaalde vragen en problemen. Om hen te helpen duik ik soms zelf nog in codes of schrijf ik scripts. Het is belangrijk dat ze weten dat ze er niet alleen voor staan, ik sta naast hen in de vuurlinie. Dan komt mijn technische bagage en ervaring wel goed van pas.”

 

Tien jaar geleden was je IT-consultant bij Elmos. Vandaag zit je aan de andere kant van de tafel als klant van Elmos.

“Dat klopt. Ik ben als consultant via Elmos destijds bij Dexia (nu Belfius) aan de slag gegaan. Dat was mijn eerste ervaring in insurance. Ik heb tijdens die periode heel wat belangrijke momenten en omschakelingen binnen de verzekeringswereld meegemaakt. Dankzij dat pad heb ik heel wat ervaring gekweekt, zowel binnen de financiële sector als een groot deel van wat ik vandaag weet binnen IT. Dat is de beste leerschool geweest. Ik ben nog steeds heel dankbaar voor die periode. Vandaag ben ik buyer en is Elmos een van de belangrijkste partners die recources levert.”

 

Wat zijn jouw verwachtingen van een rekruteringspartner zoals Elmos?

“Het belangrijkste is dat de partner en het bedrijf elkaar heel goed begrijpen. Dat vind ik ook mooi aan de samenwerking met Elmos, de accountmanagers hebben maar een half woord nodig om een hele zin te begrijpen. Daardoor creëer je een echte vertrouwensband. Elmos is in mijn ogen een zeer goede leverancier van allround IT-profielen.

 

“De accountmanagers van Elmos hebben maar een half woord nodig om een hele zin te begrijpen. Daardoor creëer je een echte vertrouwensband.”

 

Wij hebben nu een tiental consultants via Elmos bij ons, zoals developers, analisten, projectleiders, datawarehouse profielen,.. Het is belangrijk dat zij breed inzetbaar zijn, een open geest hebben, grenzen willen verleggen en flexibel zijn. Dat heeft Elmos begrepen. Want een transformatietraject heeft nu eenmaal andere eisen qua profielen dan het gewoon live houden van systemen. De band die je hebt met je partner zal ervoor zorgen dat je telkens de juiste selectie in profielen kan maken. Snel beschikbaar, een goede selectie, allrounders, breed inzetbaar en snel schakelen zijn sleutelwoorden die ik met Elmos associeer.”

 

“Kortom, Elmos is een zeer goede leverancier van allround profielen. Of er ons nog een mooie samenwerking te wachten staat? Zeker en vast.”