Elmos Espresso #2: Is jouw onboarding wel zo effectief als je denkt?
In de tweede aflevering van Elmos Espresso drinken we een tastje koffie met Inge Spittaels, ervaren Human Resources Generalist. Samen duiken we diep in de essentie van een krachtig onboardingproces. Inge, met haar uitgebreide expertise in HR-strategieën, versterkt de cruciale verbinding tussen management en medewerkers.
Een effectieve onboardingstrategie is volgens Inge niet alleen een middel om nieuw talent te verwelkomen, maar ook om hen diepgaand met jouw bedrijf te verbinden. Met een zorgvuldig geplande onboardingsstrategie zijn medewerkers sneller up and running, het personeelsverloop ligt bovendien ook lager en de werknemerstevredenheid verhoogd.
Preboarding: een warme start
Onboarding begint al vóór de eerste werkdag, tijdens de preboarding fase. Deze cruciale periode - van contractondertekening tot start - biedt de perfecte gelegenheid om de band met nieuwe medewerkers te versterken. Inge adviseert om deze fase te benutten door het versturen van nieuwsbrieven, administratie voor te bereiden en eventueel persoonlijke welkomsberichten te sturen. Heb je er ook al aan gedacht om toekomstige collega’s al uit te nodigen op bijvoorbeeld events? Dit kan een informeel moment zijn om collaga’s te leren kennen en het gevoel van inclusie te bevorderen.
Een sterke onboarding dag
De eerste indrukken zijn onuitwisbaar. Het introduceren bij het team, delen van bedrijfscultuur en -verwachtingen en praktische informatie zijn cruciaal op de startdag. Even belangrijk is de 'check back'-fase, waarbij actief gezocht wordt naar feedback om te polsen of nieuwe medewerkers zich ondersteund voelen en goed ingeburgerd raken.
Als raamwerk binnen strategische onboarding onthouden we de 5 C’s: Compliance, Clarification, Culture, Connection, en Check Back. Dit raamwerk is de sleutel tot een effectieve onboarding. Buddy- en mentorsystemen spelen hierin een essentiële rol, ze bieden een informeel aanspreekpunt en zijn cruciaal voor het opbouwen van vertrouwen en integratie in de bedrijfscultuur.
De Espresso Take-away
We onthouden dat het informele aspect van onboarding minstens zo belangrijk is als het formele deel. Bedrijven worden aangemoedigd om elke kans te grijpen om nieuwe medewerkers zich gewaardeerd en welkom te laten voelen. Dit draagt niet alleen bij aan hun retentie, maar verhoogt ook significant de algemene tevredenheid.